1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. کسب و کار
  6. /
  7. بازاریابی چابک به چه نوع بازاریابی گفته می شود؟

بازاریابی چابک به چه نوع بازاریابی گفته می شود؟

بازاریابی-چابک
دسته بندی مطلب: کسب و کار

انجام پروژه های مهم و بزرگ در زمان کم و محدود برای اکثر شرکت ها کار دشواری است. در همین راستا روش های متعددی معرفی شده اند که در مدیریت زمان نقش به سزایی دارند، اما نتیجه مطلوبی به کاربران نمی دهند. به همین خاطر بازاریابی چابک وارد عرصه بازاریابی و کسب و کار شده است. در این نوع بازاریابی، تیم تلاش می کند تا بتواند پروژه ها را در محدود ترین زمان تکمیل نماید. اگر دوست دارید بیشتر درباره استراتژی بازاریابی چابک اطلاعات به دست آوریدتا انتهای این مقاله همراه مرکز بیزینس کوچینگ ایران باشید

 اپلیکیشن بیزینس کوچینگ

بازاریابی چابک به چه نوع بازاریابی گفته می شود؟

بازاریابی چابک به چه نوع بازاریابی گفته می شود؟

بازاریابی چابک یک رویکرد بازاریابی تاکتیکی است که در آن تیم های بازاریابی به تکمیل پروژه ها می پردازند. تیم ها برای تکمیل این پروژه ها تمام تلاش جمعی خود را پیاده سازی می کنند تا شاهد نتایج فوق العاده ای باشند. به علاوه این نوع تیم های بازاریابی از دوره های کوتاه و فشرده یا به اصطلاح اسپرینت ها برای اتمام پروژه ها استفاده می کنند.

اما به طور کلی بازاریابی چابک یک نوع بازاریابی مدیریتی یا همان agile marketing است که برای افزایش سرعت پروژه ها در کمترین زمان استفاده می شود. به همین خاطر سریعاً بین افراد زیادی به مشهوریت رسید. زیرا همان طور که می دانید از جنبه های مفیدی بهره مند است.

تفاوت مهمی که بازاریابی چابک نسبت به دیگر بازاریابی ها دارد در این است که شما همیشه باید از وضعیت روز بازار با خبر باشید. اطلاعات به روز شده و جدیدی در اطلاعات خود ذخیره نمایید. بازاریابی چابک باید ویژگی هایی که در زیر به آنها پرداخته ایم را داشته باشند.

  • تغیر ذهنیت: بازاریابان تیم چابک به طور متفاوتی در مورد کار خود فکر می کنند. در واقع باید به گونه ای، این طرز فکر داشته باشند که بتوانند تیمی با عملکرد بالا به وجود آورند که به نوبه خود ارزش شگفت انگیزی به مشتریان ارائه می دهد.

تحلیل کسب و کار

تغیر ذهنیت

  • آزمایش، تکرار و برنامه های کوچک: در واقع برنامه های بلند و طولانی مدت برای بازاریابی چابک نتیجه بخش نمی باشد. به همین خاطر باید پروژه و برنامه های کوتاه را برسی و به اتمام برسانید.
  • نقش های متنوع رهبری: در بازاریابی چابک، مدیران و سایر افراد در نقش رهبری با یک دیگر متفاوت عمل می کنند. تمرکز اصلی آنها موفقیت تیم برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.

نقش های متنوع رهبری

  • کار تیمی و همکاری بالا: در بازاریابی چابک کارها به صورت تیمی انجام می شود و همیشه به دنبال راه های بهتر برای بهبود پروژه ها در زمان های کمتری می باشد. در تیم بازاریابی چابک نباید افراد هرگونه دعوا، حسادت و نفرتی داشته باشند.

کار تیمی و همکاری بالا

  • بازاریابی مبتنی بر دیتا: اکثر تیم های بازاریابی برای هدایت تلاش های خود به داده نیاز دارند. اما در تیم بازاریابی چابک توسط داده های خودشان کار را جلو می برند. در غیر این صورت نمی توانستند به موفقیت دست پیدا کنند.

سیستم سازی کسب و کار

در بازاریابی چابک چه مراحلی باید طی کرد؟

حالا که با مفهوم این نوع بازاریابی آشنا شدید، باید مراحل و قدم های مهمی برای اجرای بازاریابی چابک بردارید. در این بخش به مهم ترین مراحل بازارایابی چابک خواهیم پرداخت.

  1. معیارهای مهم را انتخاب کنید: تمام اهداف بازاریابی چابک باید ارزشمند و مهم باشد؛ بنابراین به برخی شاخص ها، نیاز دارید که قادر باشد به شما نشان دهد که آیا در جهت درستی حرکت می کنید یا خیر. به عنوان نمونه یک سیستم تحلیلی به دلخواه خودتان پیاده سازی کنید که این سیستم به شما در تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده ها کمک بسیاری می کند. یکی از این سیستم ها، google Analytics است.معیارهای مهم را انتخاب کنید - بازاریابی چابک
  2. اهداف و سرعت خود را پیدا نمایید: همه کارها برای شروع باید با هدفی آغاز گردد. به طور نمونه اگر شما بخواهید روی بسیاری از چیزها تمرکز داشته باشید، برای تیم شما بسیار دشوار خواهد بود. بلکه تلاش، برای کارهای زیاد در یک زمان می تواند اثر منفی بر کل تیم و نحوه کار شما بگذارد. پیشنهاد ما بر این است که یک یا دو هدف را جزو اولویت ها قرار دهید و در یک زمان آنها را به اتمام برسانید.

اهداف و سرعت خود را پیدا نمایید

بعد از این که کارهای خود را مشخص کردید، باید یک دور زمانی محدودی را تعین کنید. زمانی که این دوره زمانی محدود به پایان رسید، می توانید نتایج را یادداشت و اندازه گیری نمایید و آنچه که مورد قبول شما است را تجزیه و تحلیل کنید. بهترین محدوده زمانی 2 هفته می باشد. اما باز بسته به کارهایی که جزو اولویت بندی قرار می دهید، این تایم قابل تغیر است.

  1. فرضیه سازی ایجاد کنید: اکنون در این مرحله، زمان آن رسیده است که مجموعه از فرضیه های خود و افراد تیم را ایجاد کنید. برای یافتن فرضیه ها نیاز است که داده های خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. بعد از جمع آوری، آنها را ارزیابی می کنید. سپس تعدادی از آنها را انتخاب خواهید کرد.فرضیه سازی ایجاد کنید - بازاریابی چابک
  2. تست و تحلیل انجام دهید: در این مرحله باید اولین آزمایش خود را راه اندازی کنید. زمانی که تست، شروع می شود. شما باید داده ها را از منابع مختلفی روی یک بردی جمع آوری نمایید. شما می توانید برای تجزیه و تحلیل از برنامه هایی همچون: Google Analytics، KISSmetric استفاده کنید و برای انجام تست a/b از برنامه google websiteOptimizwr کمک بگیرید.تست و تحلیل انجام دهید
  3. چرخه را یک بار دیگر تکرار کنید: در این مرحله هر یک از اعضای تیم موظف هستند به سؤالاتی همچون: چه چیزی برای ما خیلی خوب کار کرده است؟ و چه چیزی برای ما خوب کار نکرده است؟ چه اقدامات دیگری برای بهبود روند کارها در آینده انجام دهیم؟ پاسخ دهند.

ما معتقدیم این بخش، مهم ترین قسمت بازاریابی چابک است. زیرا به شما کمک می کند تا دوباره ارزیابی کنید و نتایج خوبی را به دست آورید و یا بعضی از نتایج را بهبود ببخشید. در نتیجه شاهد این خواهید بود که تیم شما کارآمد تر از قبل است.

استراتژی کسب و کار

چرخه را یک بار دیگر تکرار کنید - بازاریابی چابک

نتیجه گیری

بازاریابی چابک برگرفته از یک نرم افزار است که با کمک آن بتوان بازاریابی را عالی و قدرتمند کرد. زیرا این بازاریابی قادر است به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند و در آخر پیشرفت های واقعی را مشاهده کنید. نه این که برنامه ای تصادفی باشد که بخواهید پولی را خرج چیزهایی که ممکن است نتیجه بخش باشد یا نتیجه بخش نباشد، کنید. اگر هنوز ابهاماتی در این زمینه برای شما عزیزان وجود دارد می توانید از راه های ارتباطی مرکز بیزینس کوچینگ ایران با مشاورین در تماس باشید.در صورت تمایل میتوانید در دوره بیزینس کوچینگ برای بهبود وضعیت کسب و کار خود شرکت کنید

مدل راهکار پنج مرحله ای لافلی و مارتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید