آیا تا به حال چیزی در مورد گسترش برند یا تعمیم برند شنیده اید ؟ آیا میدانید که منظور از این واژه چیست ؟ در حال حاضر در سال 2022 قرار داریم و بسیاری از کسب و کارها دچار چالش های مختلفی شده اند برای مثال از زمان شروع همه گیری کرونا بیشتر کسب و کارها با افت مواجه شده اند و تلاش کردند تا وضعیت کسب و کار خود را بهبود ببخشند
موضوعی که همواره به عنوان یک راه حل برای بسیاری از کسب و کارها برای خروج از رکود بوده ، موضوع تعمیم برند است اگر بخواهیم واقع گرا باشیم در حال حاضر در زمانی زندگی میکنیم که همه مردم دوست دارند محصولات و خدمات جدید و نوآورانه را امتحان کنند برای همین معمولا به سراغ برندهایی میروند که دائما در حال معرفی محصولات جدید هستند اگر در حال حاضر شما سال هاست که در حال تولید یک محصول با همان ویژگی های هستید باید به شما بگوییم که به زودی قرار است سهم خود را از بازار از دست بدهید
پس دانستیم که معرفی یک محصول جدید یکی از راه هایی است که شما به واسطه آن میتوانید پیشرفت کنید و افراد بیشتری را به خود جذب کنید اما معرفی کردن محصول جدید ممکن است برای برخی از کسب و کارها با موفقیت همراه نباشد یا اینکه شما مدت هاست که در حال تولید محصولات جدید در حوزه خود هستید اما دیگر با استقبال مواجه نمیشوید در این موقعیت است که شما باید به سراغ موضوع تعمیم برند بروید!
موضوع تعمیم برند یا گسترش برند یکی از موضوعاتی است که بازاریاب ها و مشاورین کسب و کار همواره به افراد مختلفی آن را توصیه میکنند حال ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که تعمیم برند چیست و چگونه باید آن را انجام داد! اگر اطلاعی در این زمینه ندارید نگران نباشید ما در این مقاله از سایت مرکز بیزینس کوچینگ ایران قصد داریم به طور کامل این موضوع را با شما مورد بررسی قرار دهیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید
بهتر است در ابتدا به سراغ تعریف مفهوم تعمیم برند برویم!
تعمیم برند یا گسترش برند چیست ؟
همان طور که پیش از این در مورد این موضوع با شما صحبت کردیم در حال حاضر بزرگ ترین دارایی یک کسب و کار برند آن کسب و کار است. سال ها طول میکشد تا کسب و کار بتواند یک برند شناخته شده داشته باشد حال فرض کنید شما صاحب یک برند بزرگ هستید اما به تازگی متوجه شده اید که محصولاتی که تولید میکنید دیگر از سمت خریداران مورد استقبال قرار نمیگیرد در این حالت استراتژی شما چه خواهد بود ؟ چند حالت برای پشت سر گذاشتن این چالش وجود دارد اولین کاری که احتمالا شما انجام بدهید این است که محصولات متفاوتی ایجاد کنید اما صبر کنید !
اگر شما با اسم برند خودتان یک محصول جدید که از حوزه قبلی شما فاصله دارد تولید کنید آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ آیا برند شما ضربه خواهد خورد ؟ اینجاست که ما با مفهومی به نام تعمیم برند آشنا میشویم
منظور ما از تعمیم برند فرآیندی است که در آن یک برند شناخته شده در یک حوزه خاص تصمیم میگیرد برای جلب رضایت مشتری ها و کسب مشتری های جدید محصولات جدیدی را در یک حوزه جدید تولید کند!
گاهی اوقات صاحبان برندهای بزرگ میخواهند در حوزه دیگری نیز به فعالیت ادامه بدهند اما دیگر نمیخواهند زمان و هزینه زیادی را صرف برند سازی کنند بلکه ترجیح میدهند از همین برند موجود برای ورود به حوزه دیگر استفاده کنند که در این حالت ما میتوانیم بگوییم تعمیم برند یا Brand Extension صورت گرفته است در این حالت برند موجود دارای ویژگی های مانند شناخته شدن است و همه آن را میشناسند و به آن اعتماد دارند و همچنین این برند دارای مشتری های وفاداری هم هست که آن ها نیز میتوانند در کسب و کار جدید بسیار مفید باشند
حال ممکن است از خودتان بپرسید که آیا اصلا نیازی به گسترش برند وجود دارد یا نه! در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت!
** پیشنهاد مطالعه : آگاهی از برند چیست ؟
چرا باید به سراغ تعمیم برند رفت ؟
اولین موضوعی که باید در این زمینه به آن توجه کنید این است که تعمیم برند کار نسبتا دشواری است چرا که شما باید محصولاتی در حوزه جدید تولید و معرفی کنید بنابراین ممکن است این موضوع چالش های زیادی را برای شما به وجود بیاورد همچنین بررسی های انجام شده نشان میدهد که بالغ بر 70 درصد برندها در مورد تعمیم برند شکست میخورند چرا که اصول اولیه آن را به درستی رعایت نمیکنند اما در کنار این شکست ها طبق تحقیقات گسترش برند تا 4 برابر سود دهی بیشتری نسبت به ساخت یک برند جدید دارد پس با توجه به سود بالای این کار بهتر است که برندها به سراغ این موضوع بروند
از مهمترین دلایلی که یک برند باید به سراغ گسترش برود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
1.جذب مشتری های جدید
طبیعی است زمانی که شما با خدمات و کالاهای جدید وارد یک حوزه جدید میشوید مشتری های جدیدی را جذب میکنید
2.افزایش رضایت مشتری های قدیمی
شما با این کار به محصولات و خدمات خود تنوع میدهید و مطمئن باشید که مشتری های قدیمی شما نیز رضایت بیشتری خواهند داشت
3.بزرگ تر شدن برند شما
هر چه قدر بیشتر برندتان را گسترش دهید برند شما بزرگ تر خواهد شد و طبیعی است هر چه قدر برند شما بزرگ تر شود شما سهم بیشتری از بازار را به دست خواهید آورد و این سهم بیشتر بازار در نهایت مساوی خواهد بود با درآمد و سود بیشتر!
4.ذخیره کردن هزینه و زمان
دیگر نیازی نیست سال ها وقت و انرژی و هزینه انجام دهید تا یک برند جدید را بسازید شما به راحتی میتوانید از اعتبار برند فعلی خود استفاده کنید
این موارد از مواردی بود که شما باید به آن توجه کنید و اگر خوب به آن دقت کنید متوجه خواهید شد که منطقی است که در بسیاری از موقعیت ها به جای ساخت برند جدید به سراغ تعمیم برند بروید البته باید به چند نکته مهم در این زمینه توجه کنید تا تعمیم برند شما منجر به شکست نشود
نکات مهم در مورد گسترش برند Brand Extension
فراموش نکنید که در چند خط بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که بالغ بر 70 درصد برندها هنگام تعمیم برند خود شکست میخورند اگر شما دوست ندارید از این دسته از برندها باشید به نکات زیر توجه کنید :
1.اعتماد سازی را فراموش نکنید
شما نباید اعتماد مشتری های فعلی خود را از دست بدهید این اعتماد مشتری های قبلی شما است که میتواند شما را در تعمیم برندتان موفق کند پس ابتدا به مشتری های قبلی خود این اطمینان را بدهید که گسترش برند شما هیچ تاثیر منفی ای روی ارتباط تان با مشتری های قبلی نخواهد داشت!
2.محصولی منطبق بر بازار تولید کنید
انتخاب حوزه جدید را به درستی انتخاب کنید فرض کنید شما یک شرکت تولید کننده مواد غذایی کنسرو شده هستید که بیشتر مشتری های شما بانوان خانه دار هستند حال اگر حوزه جدیدی که انتخاب میکنید مربوط به حوزه پرورش اسب باشد آیا کسی از شما خرید خواهد کرد ؟ یک زن خانه دار ( مشتری سابق شما ) چه نیازی میتواند به زین چرمی اسب داشته باشد ؟
3.کیفیت محصولات را در نظر بگیرید
قطعا شما وارد حوزه ای خواهید شد که در آن رقابت زیاد است این رقابت زیاد به این معنا است که شما باید محصولی با کیفیت تولید کنید تولید محصول ضعیف باعث میشود شما به زودی از این حوزه کنار گذشته شوید و همچنین چهره اصلی برند شما و محصولات قدیمی شما نیز آسیب خواهند دید
مواردی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم مواردی هستند که اگر قصد دارید در این زمینه شکست نخورید باید به آن ها توجه کنید فراموش نکنید که شما باید زمانی به سراغ تعمیم برند بروید که برند فعلی تان به طور کامل برای همه شناخته شده باشد و همچنین زیر ساخت های لازم برای گسترش را داشته باشید در غیر این صورت با شکست مواجه خواهید شد
ما در این مقاله از سایت مرکز بیزینس کوچینگ ایران تلاش کردیم تا شما را با موضوع تعمیم برند چیست آشنا کنیم امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشددر صورت تمایل میتوانید مقاله تحلیل کسب و کار چیست ، استراتژی کسب و کار چیست و سیستم سازی کسب و کار چیست را نیز مطالعه کنید